I Stortinget for å snakke om skoleutvikling

Rektor og assisterende rektor ved Feiring skole, Vibeke Melby og Hanne Jevnaker, møtte altså stortingsrepresentantene Christian Tynning, Martin Henriksen og Tone Merethe Sønsterud med politiske rådgivere Synnøve Skaar og Anders Kvernmo Langset - alle Arbeiderpartiet.
Politikerne ønsket å høre om Feiring skoles pedagogiske utviklingsarbeid, der lærere og skoleledere aktivt bruker aksjonsforskning for å videreutvikle egen kompetanse og skolen som en lærende organisasjon.
I sin bok «La læreren være lærer», skriver Trond Giske (2015, 138) at «Det er paradoksalt at en institusjon som handler om læring, om å bygge kunnskap hos elevene, i så liten grad har gode opplegg for bygging av kunnskap innad i egen organisasjon.»
Det er dette med å bygge og utvikle kunnskap på egen skole Feiring skole har fått til og som politikerne var svært interessert i å høre om. Politikerne merket seg at den kompetansen skolen har på skoleutvikling er forskningsbasert gjennom 6 år. At rektor nå har fått en stipendiatstilling for å kunne fortsette forskning på skoleledelse og utvikling av lærende skoler gikk ei heller upåaktet hen.
Arbeiderpartipolitikerne utelukket ikke at det kunne bli et skolebesøk i Feiring til høsten. Velkommen skal de i så tilfelle være. Vi er nemlig svært stolte over den jobben som er gjort av kollegiet ved Feiring skole - nærmiljøskolen vår. Feiring Arbeiderlag kjemper kontinuerlig for opprettholdelse og styrking av Feiring skole som 1-10 skole. At kollegiet innehar ovenstående kompetanse og ressurser styrker oss i bevissthet av viktigheten. Videre er vi stolte av å være del av et parti som legger kunnskap til grunn for den politikk som utformes. Slik får vi en skolepolitikk som virker.
Om du er opptatt av nærmiljøskoler, kan du lese mer på sidene til LUFS - Landslaget for nærmiljøskolen. Feiring skole kan du lese mer om her.
Kilde:
Giske, Trond. 2015. La læreren være lærer. Oslo: Gyldendal.