Når prinsipper trumfer tjenester og løfter

Feiring skole

Feiring skole. Foto: www.eidsvoll.kommune.no

Løfter uten innhold

I Frps valgprogram for inneværende kommune ligger det at Frp vil beholde Feiring skole. Dette går de nå bort fra en gang for alle. Representanten Hilde Vibeke Stoltenberg, nå Frp, gikk sågar til valg på Arbeiderpartiets program hvor Feiring skole skal opprettholdes som 1-10 skole. Så mye for valgløfter, gitt. Men det er tydelig at for Frp finnes det valgløfter og valgløfter som kan brytes, selv om denne forskjellen ikke fremkommer i deres program. Det eneste hellige for Frp er tilsynelatende kampen mot eiendomsskatten.

I et leserinnlegg i EUB i 9. oktober krever Eidsvoll Høyre at det tas grep om volds- og mobbeproblematikken i Eidvollskolen. I dag fatter de et vedtak som svekker kommunens anledning til å ta disse grepene gjennom å vedta at nye helsesøster- og miljøarbeiderstillinger ikke opprettes. Eidsvoll Høyre, der altså. Store ord – lite innhold og konsekvens.

Høyre og Frp går seg etter mitt skjønn vill i ei blodtåke mot eiendomsskatt. En eiendomsskatt som deres egen statsminister i hennes periode som kommunalminister i 2007 krevde at kommunene innførte for å utnytte sitt inntektspotensial. Nå? Etter store skattekutt og reduserte realoverføringer til Eidsvoll og dette egentlig tvinger seg fram hos oss, se da er ikke Høyre så glad i dette inntektspotensialet. Da skal alle kutt tas – i det som allerede er landets mest effektivt drevne kommune. At vi gjennom disse kuttene skal kunne redusere sykefraværet, som Eidsvoll Høyres gruppeleder Tone Cecilie Danielsdatter uttaler at de er opptatt av, se det er en spagatøvelse jeg sliter med å se at Høyre skal kunne reise seg fra. Færre folk på jobb som skal løse økende mengde oppgaver. Det skal Høyre ha, dog. De er konsekvente. På samme måte som at de i regjering mener at de som har lite penger skal bli motivert av å få mindre og de som har mye skal bli motivert til ekstra innsats av å få mer, mener vel Eidsvoll Høyre da at kommunalt ansatte i Eidsvoll skal bli mer motivert til økt nærvær ved å få enda mer å gjøre per hode. Artig logikk, men mer prinsipper enn god praktisk tilnærming, etter mitt skjønn.

Korstog og ofring

I sitt evige korstog mot eiendomsskatten og i sitt bekmørke syn på driften av kommunen, hvor de elendighetsbeskriver det som er en effektivt drevet kommune med i hovedsak kun et lovpålagt minimumsnivå av tjenester, vil Høyre, Krf og Frp la barnefamiliene ta deler av regninga. Med deres vedtak vil barnefamilienes egenbetaling til skolefritidsordningen økes med over 10 %, altså med kr. 300 per måned. Dette utgjør kr. 3 000 per barn per år. For familier med allerede stram økonomi vil dette være å legge ytterligere sten til byrden, men den prisen mener altså høyresida at er helt akseptabel. Videre skal innsparinger skje gjennom omstilling av tjenester, hva nå enn det betyr i blåblå terminologi. Er vel de med minst som kan ofres også her, eller hva Høyre?

OPS!

Høyre og Frp ønsker at nye Vilberg skole skal bygges som et offentlig-privat samarbeid, OPS. Hva er nå dette?

OPS er en privatiseringsform der det offentlige lar kommersielle selskaper ikke bare bygge, men også finansiere, eie og stå for den tekniske driften av offentlige anlegg. Det offentlige inngår en langvarig kontrakt med et OPS-selskap opprettet for prosjektet, gjerne av en entreprenør i samarbeid med et finansselskap. Det offentlige forplikter seg til å stå som leietaker av anlegget og innkjøper av vedlikehold, noen ganger også drift, i en 20 til 60 år lang kontraktsperiode der det ikke avholdes nye anbudsrunder.

På kort sikt kan OPS se lukrativt ut, all den tid dette tilsynelatende reduserer investeringsbehovet til kommunen. Like fullt er det ikke vanskelig å finne valide argumenter som viser hvorfor OPS er en svært dårlig ide. I Manifest analyses notat nr 1 – 2013 (se her) finner vi følgende, med god dokumentasjon:

OPS er kostbart, og trekker offentlige ressurser fra velferdstjenester til privat profitt

  • Det er dyrere å ta opp lån for private aktører enn for det offentlige. 
  • Prosjektene skal være lønnsomme for de private aktørene, som tar ut store summer av skattebetalernes penger i profitt. 
  • Prosjektene er så omfattende at få aktører kan være med i konkurransen. Store entreprenører og finansieringsselskaper kan dermed lett havne i en monopolsituasjon overfor det offentlige.

OPS gir ikke mindre, men økt risiko

  • Dersom OPS-selskapet går konkurs, sitter det offentlige igjen med ansvaret. Både for de offentlige tjenestene som uteblir på grunn av forsinkelsene, og for økonomiske tap. 
  • Private aktører kan få problemer med lånefinansiering, noe som kan føre til at OPS-prosjekter blir forsinket og langt dyrere enn planlagt.

OPS er lite fleksibelt

  • OPS-kontrakter binder offentlige midler opp til en bestemt måte å organisere tjenestene på i mange tiår framover.
  • OPS svekker dermed det politiske handlingsrommet til framtidige kommunestyrer.
  • OPS gir mindre fleksibilitet og mulighet for innovasjon og strategisk planlegging i takt med samfunnsendringer og teknologisk utvikling.

Dette er hva Høyre og Frp ønsker for Eidsvoll. Private ved rattet og private med enda større lommebok. Resultat? En kommune med endra mindre styring og med lavere investeringskostnad, men vesentlig høyere driftskostnad (leie) over en lengre periode.

En forutsigbar, god og trygg bokommune

Kommunestyret i Eidsvoll kommune har vedtatt opprettelsen av et finansutvalg. Utvalgets mandat er å gå alle virksomhetsområder etter i sømmene for å finne muligheter for effektivisering av drift. Dette ble enstemmig vedtatt. Det er tydelig at Høyre og Frp ikke tror det vil komme noe ut av dette arbeidet, all den tid de gjennomfører drøye kutt i store deler av tjenestetilbudet i kommunen vår. 

Arbeiderpartiet ønsker å la dette utvalget gjøre sin jobb før vi tar forhastede avgjørelser. Videre er vi opptatt av at kommunens innbyggere blir tilbudt et forutsigbart og jevnt tjenestetilbud, i stedet for hopp-og-sprett-kuttene og -endringene Høyre og Frp legger opp til. Vi ønsker ei heller at barnefamilier skal betale prisen for kommunens stramme økonomi, og øker dermed ikke SFO-egenbetalingen. Ikke kan vi se at vi har råd til å ikke øke kapasiteten i helsesøstertjenesten eller miljøarbeidertjenesten i skolen heller. 

Vil vi sikre de gode oppvekstsvilkårene i kommunen vår, kommer det med en pris. Selv om denne typen investering gjerne blir tilbakebetalt i tifold gjennom færre som faller utenfor og dermed blir gode skattebetalere over tid, er ikke høyresida villige til å ta investeringa. Hvordan skal vi da fortsette å være en attraktiv vekstkommune? Hvordan skal vi da tiltrekke oss nye innbyggere til grunnlovsbygda? Gjennom nedleggelse av bygdene og «by» på Råholt? Høyre og Frp har aldri vært bygdenes partier, ei heller i Eidsvoll dessverre. Tydeligere enn det vi nå ser har det vel sjelden vært på denne sida av kommunesammenslåingsdiskusjonen.

Blir skolen vår nedlagt?

Formannskapets vedtak er alvorlig nok for Feiring. Like fullt vil kommunestyret gjøre det rette. Vedtaket der vil være i favør av Aps og Sps omforente forslag, med støtte fra både SV og MDG. Jeg registrerer at EUB spekulerer i at vedtaket ville blitt ulikt dersom ikke en av Aps representanter har ferie når vedtaket skal fattes. Etter min erfaring ville ikke dette ha utgjort noen vedtaksforskjell, da nevnte representant også er mer opptatt av et jevnt og godt tjenestetilbud i kommunen vår enn uforutsigbarhet og kutt gjennom beinet. Skolen og omsorgsboliger i Feiringøy er derfor fortsatt sikra, men bare fram til neste kommunestyrevalg. Da må det mobiliseres for at ikke blåblått styre skal rasere bygda og store deler av kommunen vår.

Rune Bjerkestrand

Leder, Feiring Arbeiderlag